Bocuse d’Or är världens främsta och mest prestigefyllda internationella tävling för kockar. Här tävlar kockar från hela världen i att skapa rätter med perfekt smak och visuell presentation. Tävlingsuppgiften inkluderar att presentera en rätt på ett specialdesignat serveringsfat, vilket gör designen nästan lika viktig som maten.
När John Andersson tar helhetsgreppet och berättar om sin resa från arkitektstudier till att formge tävlingsfat för Bocuse d’Or blir hans passion för detaljer, helhet och hantverk tydlig. Med en bakgrund som förenar arkitektur, hantverk och industridesign arbetar han i ett kreativt samspel där närheten till produktionen står i centrum – något som förkroppsligas i samarbetet med Bocuse d’Or-kandidaten Gustav Leonhardt och inte minst i företaget Lursta Cast Iron som han driver ihop med tredje generationens gjutare och företagare Andreas Stridkvist.
– Jag är intresserad av helheten, av rummet och atmosfären. Men det var när jag arbetade i Tokyo som jag på allvar fick upp ögonen för vikten av detaljer och material, berättar John.
Ett möte mellan design och gastronomi
Johns samarbete med Gustav Leonhardt till Bocuse d’Or är ett exempel på hur design och gastronomi möts på högsta nivå. John har designat Gustavs tävlingsfat både för Bocuse d’Or Europe som gick av stapeln i mars 2024 och nu pågår arbetet med att designa fatet för världsfinalen i Lyon i januari 2025. Utmaningen är att skapa något som förenar skandinavisk enkelhet med tävlingens franska tradition.
– Det är en balansgång mellan minimalism och prål. Vi vill att fatet ska vara en sammansatt enhet, som ett smycke, där både helhet och detaljer framträder, förklarar han.
John och Gustav arbetar tätt ihop under hela processen, från idé till färdig produkt.
– Om en viktig råvara ska framhävas måste fatets form förstärka det. Det kan vara en yta, ett snitt eller en profil som belyser teknikerna och hantverket bakom Gustavs matlagning.
Hantverk och innovation på Lurstas gjuteri
De exklusiva tävlingsfaten tillverkas av de bästa hantverkarna på området och helheten orkestreras och sätts samman på Lurstas gjuteri där kombinationen av traditionellt hantverk och modern teknik är självklar. Här går designern och hantverkaren nära varandra genom hela processen – en äldre arbetsmetod som visat sig framgångsrik både för Lursta och i arbetet med Bocuse d’Or.
– Det är ett sömlöst samarbete mellan formgivning och tillverkning. Vi utmanar varandra i design och produktion, vilket leder till nya lösningar och ett snabbt arbetsflöde, säger John.
Tillsammans med grundaren Andreas Stridkvist på Lursta tar John fram prototyper och testar idéer snabbt och effektivt. Resultatet är inte bara ett praktiskt fat utan också ett konstverk som hyllar det gastronomiska hantverket.
– Linjerna i VM-fatet skapar både rörelse och lätthet, vilket balanserar de tunga köttbitarna som är en del av tävlingsuppgiften.
Ett team av experter
Eftersom fatet består av många olika delar samarbetar John och Andreas med andra experter inom området. Bland annat har man tagit in smyckesdesignern Cornelia Webb som rådgivare för att få hjälp med de delar som ska förstärka känslan av att fatet är som ett smycke. Liksom Widholm Thimander som är specialister på arkitektritade möbler och metallinredningar till restauranger. Även i den här processen arbetar man nära varandra för att testa och utveckla fatet under hela processen.
Läs mer om vår partner Lursta